Sustenabilitatea este un concept omniprezent în societatea contemporană, iar tot mai multe companii își îndreaptă atenția către produse și procese mai prietenoase cu mediul, cu scopul de a reduce amprenta de carbon. Cu toate acestea, înțelegerea exactă a sustenabilității și importanța adoptării unei abordări mai sustenabile sunt esențiale pentru asigurarea unui viitor verde pentru generațiile viitoare.
Definiția dezvoltării durabile, conform raportului Brundtland din 1987 al Comisiei mondiale pentru mediu și dezvoltare, intitulat „Viitorul nostru comun”, este axată pe satisfacerea nevoilor prezente fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi. Scopul principal al acesteia este găsirea unui echilibru între dezvoltarea economică și protejarea echilibrului social și ecologic.
Reducem Costurile și Creștem Profitul – fără a compromite Planeta sau Societatea
Cei 3P – Tripla linie de bază (The triple bottom line sau TBL)
Conceptul de Triplă Linie de Bază (TBL), introdus acum aproximativ 30 de ani, reprezintă o abordare economică care merge dincolo de simpla maximizare a profitului. Acesta încurajează companiile să se concentreze și să evalueze impactul lor asupra planetă, populație și profit, recunoscând interconexiunile dintre aceste domenii.
Sintagma „tripla linie de bază” a fost inventată în 1994 de către economistul englez John Elkington. Ideea pe care a vrut să o transmită a fost că o companie poate activa nu numai într-un mod în care face bani, ci și în care îmbunătățește viața oamenilor și a planetei și că companiile trebuie să se angajeze să se concentreze pe mediu și oameni așa cum o fac pe profit.
Planeta, populația și profitul constituie cele trei piloni ai sustenabilității în cadrul TBL. Companiile care adoptă această abordare își propun să reducă amprenta ecologică, să îmbunătățească condițiile de muncă și să contribuie la dezvoltarea comunităților în care își desfășoară activitatea, fără a neglija obiectivul de a obține profituri.
Planeta – această componentă indică faptul că o instituție/companie încearcă să reducă amprenta ecologică cât mai mult posibil prin măsuri precum reducerea deșeurilor, investiții în energii regenerabile, gestionarea eficientă a resurselor naturale și îmbunătățirea sediilor sau logisticii.
Populația – desemnează componenta umană dintr-o instituție/companie, munca pe care aceștia o desfășoară, obiceiurile cotidiene ale acestora, dar și acțiunea și impactul companiei asupra comunității în care iși desfășoară activitatea. Un alt mod de a privi populația în această ecuație este legat de cât de mult beneficiază societatea de pe urma companiei respective.
Profit – este evident faptul că fiecare instituție/companie urmărește profitabilitatea, întreprinderile sustenabile consideră profitul o parte a unui plan de afaceri. Chiar dacă pe termen scurt o companie sustenabilă poate părea mai puțin profitabilă, pe termen lung sustenabilitatea poate fi chiar eficientă din punct de vedere al costurilor, mai ales când vine vorba de reutilizare și reciclare.
Integrarea sustenabilității în afaceri aduce numeroase beneficii. Aceasta nu doar reduce costurile operaționale pe termen lung și îmbunătățește reputația companiei, dar aduce și un avantaj competitiv semnificativ și stimulează creșterea profitului.
Beneficiile unei afaceri sustenabile
Există numeroase modalități prin care companiile pot deveni mai sustenabile, de la adoptarea practicilor de reciclare și economisirea resurselor până la investiții în tehnologii durabile și sensibilizarea angajaților.
Reduce costurile afacerii
Deși s-ar părea că implementarea măsurilor de sustenabilitate presupune cheltuieli. Pe termen lung, acestea vor aduce economii generoase ceea ce va duce la micșorarea simțitoare a costurilor afacerii. De exemplu, achiziționare și plasarea panourilor solare pentru generarea energiei solare, este o investiție care, în câțiva ani, se recuperează și în continuare economisește banii companii care ar fi cheltuiți pentru energia tradițională. Un alt exemplu – utilizarea aparatelor automate de colectare a sticlelor din plastic și a dozelor de aluminiu, preselor de balotat deșeuri, colectarea selectivă a deșeurilor, cu cât afacerea devine mai sustenabilă, cu atât se cheltuie mai puțin pe energie și materiale.
Îmbunătățește reputația și imaginea companiei
Oamenii apreciază sustenabilitatea din ce în ce mai mult. Companiile cu valori ecologice înțeleg acest lucru și nu ezită să le prezinte public. Alinierea unei companii la practici sustenabile arată lumii că acesteia îi pasă nu doar de propriul profit, iar aprecierea nu se lasă așteptată. În cele din urmă, compania este cea care are cel mai mult de câștigat.
Avantaj competitiv
Companiile care au inclus sustenabilitatea în strategia lor au performanțe mai bune decât cele care nu o au. Specialiștii din domeniu mai spun că sustenabilitatea este un punct de plecare al inovațiilor organizaționale și tehnologice care aduc rezultate neașteptat de bune, iar asta este ceea ce caută majoritatea investitorilor.
Crește profitul
Costuri reduse, tehnologii și procese inovative, reputație și imagine bună, cu mai mulți clienți și valori recunoscute, profitul este în creștere.
Modalități simple prin care putem deveni mai sustenabili: Educă-te; Redu, Reutilizează, Reciclează; Economisește energie și apă; Folosește mijloace de transport durabile; Susține organizații și inițiative care lucrează pentru sustenabilitate; Adoptă practici durabile de producție; Sensibilizează angajații; Investește în tehnologii durabile, Folosirea eficientă a resurselor; Chimia verde; Economia circulară etc
În concluzie, un produs sau serviciu poate fi considerat cu adevărat sustenabil doar dacă compania responsabilă reușește să mențină un echilibru între câștigurile economice, echitatea socială și conservarea mediului înconjurător în procesul său de producție și comercializare.